Ons verhaal

Zonder kip aan ‘t spit verkocht ik vandaag geen groenten en fruit. Het winkeltje van mijn betovergrootmoeder legde de basis voor mijn business. Op 150 jaar veranderde veel, en ook weer niet. De kernwaarden waren en zijn: vernieuwing, kwaliteit en klantvriendelijkheid. Ze vormen een toetssteen bij elke beslissing. Het resultaat: een uitgebreid assortiment dat constant wordt aangevuld, producten van de beste kwaliteit en een nauw contact met mijn klanten, waarbij iedereen me kent als Pasquino. Het maakt van Square Melon en groothandel De Vuyst bedrijven die voortdurend zoeken naar innovatie én die geworteld zijn in een lange traditie.

Mijn betovergrootmoeder Benedikta met wie het allemaal begon
Drie ferme vrouwen
Het begon in 1888, met een erfenis aan mijn betovergrootmoeder Benedikta, weduwe en moeder van één dochter. Tot dan was het armoe troef, het welgekomen geld gaf een draai aan het lot. Ze investeerde de schenking in een pand in de Groenstraat in Zelzate en bouwde gestaag haar handeltje uit.

Haar dochter Augusta zette de winkel in ‘koloniale waren’, waar je koffie, tabak, klompen … kon kopen, verder. Nadat mijn grootmoeder Denise in 1941 op 18-jarige leeftijd wees werd, nam ze het roer over. Al de derde generatie. Het was nog maar het begin.
Mijn betovergrootmoeder Benedikta met wie het allemaal begon
de superette met de laatste nieuwe snufjes trok klanten van heinde en ver
De kip aan 't spit
Denise was 32 toen ze in 1956 huwde met Raymond De Vuyst. Enter de familienaam die vandaag in de sector een belletje doet rinkelen. Onder zijn impuls werd de winkel steeds groter en samen omarmden ze de moderne jaren 60. Van heinde en ver stonden ze aan te schuiven voor de eerste kip aan ‘t spit in de streek, kwam men nieuwsgierig een softijsje likken en vergaapte men zich aan de koeltoog met charcuterie en zuivel.

Ook na de verhuis naar een nieuw pand in de Keyzerstraat draaide de zelfbediening op volle toeren. De opvolging was verzekerd, ze kregen 5 kinderen in 6 jaar. De oudste telg, mijn vader Theo, kon rekken vullen voor hij kon lopen.
de superette met de laatste nieuwe snufjes trok klanten van heinde en ver
Ria en Theo voor de superette in De Keyzerstraat
GoudeN jaren en zware tijden
Theo groeide op tussen de rekken van de zelfbediening. Hij leerde kleuren kennen a.d.h.v. het gamma limonades, woog elke dag patatten en bracht bestellingen in de wijk rond. Vanaf zijn 14e draaide mijn vader volop mee in de zaak. Op zijn 18e runde hij de winkel zo goed als alleen. In 1979 trouwde hij met mijn moeder, Ria Meiresonne, en kort erna namen ze de superette over.

Ze beleefden gouden jaren, met nog twee winkels in Gent en een schare vaste klanten in Zelzate. De komst van de eerste Profi begin de jaren 80 veranderde niet veel aan hun status. Toen ook Colruyt, Aldi en Lidl neerstreken op Zelzaatse bodem, kende de verkoop een terugval. Kniezen staat niet in mijn ouders’ woordenboek, dus ze verlegden langzaam maar zeker hun business.
Ria en Theo voor de superette in De Keyzerstraat
De frigo achteraan de superette waar groenten en fruit gestockeerd werden
Zurkel en ananas to the rescue
Groenten en fruit, kraakvers en van topkwaliteit, waren producten die buiten de kunde van de grote supermarkten vielen. Mijn ouders sprongen in dat gat. En zo reed mijn vader met onze gezinswagen naar Brussel om in te kopen. We spreken 1993. Een queeste naar zurkel en ananas - een exotische vrucht die mijn vader nog nooit van dichtbij zag - maakte van het Kasteel van Zaffelaere zijn grootste klant. Het klantenbestand groeide. De frigo achteraan de superette werd al snel te klein.

In 1996 lieten ze de winkel - waar ook mijn zus Clio en ik menig uur achter de kassa spendeerden - over en verkasten ze hun nieuwe bedrijf naar de Winkelstraat. The end of an era, maar zoals het dan vaak gaat: tegelijkertijd het begin van iets nieuws.
De frigo achteraan de superette waar groenten en fruit gestockeerd werden
mijn ma en ik in het winkeltje in Assenede, een zijprojectje van mijn vader
Koning asperge
De frigo’s in de Winkelstraat vulden zich, het fruit werd exotischer en de vergeten groenten lagen bij ons gewoon in de rekken. De auto werd een camionette en de camionette een vrachtwagen. Na enkele jaren soloslim spelen - het uren fruitsap persen en viooltjes plukken door mij en mijn zus terzijde - breidden mijn ouders het personeelsbestand uit.

Ze specialiseerden hun aanbod en zagen goud in de witte asperge. Recht van de Nederlandse boer op het Vlaamse bord. Het ging van bak naar palet en van kilo’s naar tonnen. Het aspergeseizoen werd een begrip in ons gezin. Het bedrijf groeide, de gebouwen niet. Lossen, bestellingen maken en laden in de gietende regen, karretjes metershoog stapelen en frigo’s die uitpuilden, de verhuis naar Industriepark Rosteyne stond in de sterren geschreven.
mijn ma en ik in het winkeltje in Assenede, een zijprojectje van mijn vader
"Algen, zwarte look, chicken of the woods… exclusieve smaken werden doorheen de jaren ons handelsmerk."
Adieu Keizer Karel
Rosteyne werd vanaf 2008 de nieuwe uitvalsbasis. Voor mijn ouders, ondertussen ook voor mij. Tijdens mijn studies Geschiedenis werd het kristalhelder: hoe interessant ik Keizer Karel en het uurloon van een barbier in de 17e eeuw ook vond, ze waren niet mijn toekomst. Dus dook ik na mijn studies de frigo’s in.

Ik kreeg aan- en verkopen steeds meer in de vingers. Rechtstreekse import uit Nederland, Frankrijk, Spanje, Israël en zelfs Canada en China werd alledaags. Naast koning asperge verrees koningin boschampignon en het bord vulde zich steeds verder met algen, noten, zwarte look en andere exclusieve smakelijkheden. De Vuyst-Meiresonne bouwde een reputatie op in de sector die klanten uit heel België aantrok.
"Algen, zwarte look, chicken of the woods… exclusieve smaken werden doorheen de jaren ons handelsmerk."
"Vandaag is Square Melon de Cash & Carry die ik bij de overname voor ogen had."
Den zwarten wordt den rosten
In 2017 nam ik naast mijn job in het familiebedrijf - toen nog steeds van mijn ouders - Van Landschoot bij Sint-Jacobs in Gent over. Een groente- en fruitwinkel beter bekend als ‘den zwarten’. Een besluit ingegeven door ambitie en passie (en misschien ook idioterie 🙂). Den zwarten wordt nen rosten en Van Landschoot Square Melon.

Het eerste jaar heb ik zwaar gevloekt, beetje bij beetje kon ik de winkel laten groeien tot wat het vandaag is. Een Cash & Carry waar klanten zelf hun producten uitkiezen, met een uitgebreid assortiment, uitmuntende kwaliteit en een heel persoonlijke service. Ik heb het geleerd van de beste en ben ervan overtuigd dat dit nog steeds de way to go is.
"Vandaag is Square Melon de Cash & Carry die ik bij de overname voor ogen had."
"Ik zie klanten als partners waarin samenwerken centraal staat."
Patron Pasquino
In 2023 kwam ook het familiebedrijf onder mijn vleugels en verkaste de distributie van Square Melon naar Zelzate. Momenteel opereren De Vuyst en Square Melon als twee bedrijven onder één dak. Bij De Vuyst ligt de klemtoon op de groothandel: import uit heel Europa en erbuiten. Square Melon belevert horeca, traiteurs, slagers… en is er met de Cash & Carry in Gent ook voor de particulier. Een fusie lijkt me de komende jaren een logische volgende stap.

Bovenal bouwen we de persoonlijke service nog verder uit, blijven we inzetten op kwaliteit en sturen we het assortiment steeds bij. Het bedrijf hoeft niet per se groter te worden (alhoewel een tweede Cash & Carry in het Gentse op mijn wenslijst staat). Ik wil vooral samenwerkingen met klanten die verder gaan dan louter bestellen en verkopen. Samen onze liefde voor groenten en fruit uitdragen, dat is mijn doel. Zolang ik enthousiast word van een nieuw soort boschampignon, doe ik lustig voort.
"Ik zie klanten als partners waarin samenwerken centraal staat."